Meermins koncept är ganska enkelt egentligen, de erbjuder randsydda skor till mycket konkurrenskraftiga, ja till och med billiga priser. Classic collection (Goodyear 1 el GY-1) kostar 160 Euro paret, ca 1350 SEK. Detta för en sko som både känns bra och ser bra ut för det priset. Linea Maestro (Handwelted, Goodyear-2 el GY-2) ligger på 260 Euro. Jag frågade hur de kunde hålla så låga priser och svaret var just att de säljer utan mellanhänder direkt från fabrik. Varje led i en kedja lägger ju på en hel del annars. Ta Hammargruppen t ex som lägger på hutlöst mycket på C&J. Nåväl, Det var spännande att gå på trunk show idag och få syna skorna ordentligt i sömnarna och framförallt att få prova.
För min egen del blev det test av New-Rey-lästen (en semibrogue i tan) som är vanlig i Linea Maestro samt Hiro-lästen (ett par double monks på bild nedan). Erfarenheterna där för min egen del ger att jag, som har 10F i C&J och Loake, behöver kliva upp till 11 i New Rey (smal läst) men kunde behålla 10 i Hiro-lästen.
New Rey så väldigt bra ut när jag tittade på nätet innan visningen, men på plats kunde jag inte bestämma mig för om den var för spetsig eller ej. Vad tycker ni?
Hirolästen kändes mycket bra och köp kommer nog att bli av, antagligen till hösten. Det blir double monks i "snuff" eller "dark brown" mocka. Jeansen får dock inte falla som på bilden...
Vid provgång i de olika skorna kunde jag tydligt märka att Linea Maestro med "fiddle-waist" var mer stabil och spänstig medan Classic collection var motsvarande Loake ungefär, dock långtifrån limmat skräp från Fillippa K eller Dahlin.
Vi okulärbesiktning av detaljarbetet på skons ovansida hamnar Linea Maestro ungefär som Loake eller möjligen snäppet under. Vissa småmissar i infärgning etc. men inget som någon förutom de främsta finsmakarna skulle klaga på (och de köper ändå inte Meermin). Classic collection ser bra ut men når inte riktigt upp till Loake.
Vi avslutar med en bild på en riktig goding. Oxfordkänga i Grainläder, kan man undgå ett inköp i höst...?
Inom kort kommer ett inlägg som dyker lite djupare i konstruktionerna, GY-1 resp GY-2.
Fast främsta anledningen att de kan hålla den prisnivån de gör är naturligtvis att skorna tillverkas i Kina. Känns lite trist att de inte kan stå för det öppet, utan ofta tassar runt det faktumet.
SvaraRaderaBalmoral-kängan var riktigt fin!
Det är ett orosmoment att så mycket sker i Kina. Vi får hoppas att arbetarna har någorlunda drägliga förhållande. De verkar iallafall göra ett bra jobb.
RaderaTack för att du följer bloggen och den subtila rättelsen i min begreppsförvirring ovan :)
Pepe sa utan att blinka att alla skorna var tillverkade i Kina då jag pratade med honom på trunk show. Han sa oxå att kineserna var tränade i femton år av hans farfar, men att det fortfarande var nödvändigt att hantera kvalitetskontroll och finnish på Mallorca då kineserna "saknade förmåga att ta ansvar".
SvaraRaderaHan berättade om en hel del nyheter för hösten, av vilka en del visades i Sthlm.
Vi hann inte komma in på ämnet när jag var där och jag tänkte inte på att fråga. Det är svårt att hinna med allt när det står fler på tur. Jag ville prova mig igenom deras läster och hitta lite matnyttigt till mina läsare.
RaderaJag prioriterade lite djupare analys i deras skokonstruktion och skillnaden mellan Maestro och Classic. Det kommer i steg två.
Självklart är det inget problem att lägga tillverkning av skor eller andra produkter i Kina. Det är ju så marknaden fungerar.
Anonym: Det var trevligt att höra! För tycker inte att det är någonting man ska skämmas för, det är deras affärsidé, billigare arbetskraft gör att man kan använda lite bättre material och konstruktion (vad gäller LM-linjen) än konkurrenterna i samma prisnivå. All respekt till det, så länge det görs på rätt sätt, och som Wooster är inne på med drägliga atbetsförhållanden och löner. Tror det kommer bli allt vanligare (precis som med allt annat) att även kvalitetsskor tillverkas i Asien. Andra lyckade exempel förutom Meermin är DC Lewis (som görs i Thailand och Laos) och Ed et al (som hörs i Singapore).
SvaraRadera