onsdag 12 juni 2013

Lite historia

Jag var nyligen på besök i hemtrakten Skåne/Blekinge och passade då på att ta en titt på min farmors gamla föräldrahem som fortfarande äg i min familjs ägo. Gården äg byggd i slutet av 1700-talet och jag skulle kunna skriva spaltmeter om den.


Sommaridyll från 1700-talet


Det unika med gården är att den står i stora delar precis som min farmors far lämnade den, vilket betyder att en hel del gamla fina saker finns kvar. När jag tittade igenom en hög med gamla saker fann jag flera par gamla skor. Tyvärr tog jag inte bilder på alla, men skon på bilden nedan fångade mitt intresse. Detta av tre anledningar:

1. Den visar vad som händer om man inte putsar skorna på 60 år
2. Den är en klassisk Oxford
3. Den visar spår av upprepade lagningar, bla med skruvar i klacken



Från regalskeppet Wasa? Nej, under en trappa i Blekinge


En klassisk Oxford, säkerligen bespoke


Intressanta lagningar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar