tisdag 13 november 2012

Den svarta oxforden med utsmyckningar

Efter att ha tittat på rena svarta Oxfords är det nu dags att titta närmare på varianter med hel-, halv, semi-och kvartsbrogue, kort sagt utsmyckningar. Som vanligt börjar vi med benchmark för att sedan titta på mer plånboksvänliga varianter.

1. Gaziano & Girling "Burlington"
Supersnygg sko, som är riktigt smäcker och med oklanderligt detaljarbete. Top of the line.



2. Crockett & Jones "Drummond"
Ett av de bästa valen i mellanprissegmentet. Jag är riktigt sugen på denna modell, dock föredrar jag personligen "tan"-varianten som eventuellt kan bli aktuell till våren, då skobudgeten förhoppningsvis fyllts på en aning.



3. Church "London"
En lite udda fågel här kanske eftersom den är i "polished binder" som ger en förhållandevis blank yta. Den är säkert lättskött, men jag oroar mig en aning för hur gångvecken ser ut efter ett tag.


4. Laszlo Vass
En riktigt sofistikerad sko, med en i det närmaste fulländad form.


Mina val just nu står (stod) mellan följande modeller:

1. Loake "Strand".
En snygg sko i rätt prisläge, men vid en närmare titt håller inte detaljarbetet riktigt måttet samt att lästen är aningen klumpig.


2. Carmina "Punched toe-cap"
Utsökt detaljarbete och ett pris som ligger något under Crockett & Jones. Känslan är att man får mycket sko för pengarna. Slank och elegant läst och en riktigt "krämig svärta". Den enda nackdelen är att det kan ta tid att gå in den då den är ganska smal och det tar en stund att forma den efter foten.


3. Barker "Albert"
Prisvärt alternativ som verkar vara snäppet bättre än Loake. Jag har dock inte haft förmånen att testa den och jämföra. Kanske någon därute har mer input?


Vad blev det då?
Ni som följer bloggen vet ju redan att jag inte kunde hålla mig, utan köpte Carminan innan jag var klar med det här inlägget. Jag ville ändå skriva detta i hopp om att inspirera andra och kanske ge lite tips.

Jag är mycket nöjd med Carminan som sitter tight, men skönt på foten. Det tog dock ett tag att gå in den och några långpromenader är vi nog inte redo för ännu, men på kontoret fungerar den bra. Högerskon har dock lite kvar och behöver eventuellt lästas ut en gång till pga att lilltån klagar.


8 kommentarer:

  1. Dina Carmina skor.
    Vilken läst och storlek valde du i slutändan?
    Har själva prövat deras Simpson läst i min "normala-smala-läst-storlek", mao en 1/2 storlek över min korrekta storlek som bygger på en bredare läst. Tyckte dock att Simpson fortfarande kändes lite väl trång och är lite fundersam till om den verkligen kommer att bli bra slutändan?
    Kanske bara att inse att Carmina i Simpson läst inte passar mina fötter alls, tråkigt på annars fina skor.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag har 10 F i Loake Capital läst som referens. Jag valde 10,5 i Carminan (Armourylästen) som är ganska smal. Jag är nöjd med vänsterskon, men trots det jag skrev i inlägget ovan verkar det nu krävas en utlästning till i högerskon eftersom lilltån börjat säga ifrån igen. Det dröjer dock ett par timmar innan den gör det.

    Nästa skoköp skall jag nog tänka till lite extra. Jag har inte haft några klämproblem med min Loakes...

    Återkommer avseende Carminan efter utlästning 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt bekant.

      Har själv skor som storleksmässigt borde passa perfekt men som efter en längre stund användning klämmer åt lite för mycket för att klassas som bekväma. (kan dock användas men dem får inte någon medalj som bekväma dock). Har nu börjat inse att gå in skorna är något som man märker efter någon minut när det prövas. Känns inte skon bra så så blir den inte bra heller.
      Men, det är ju bara min erfarenhet.

      Radera
    2. Jag är benägen att hålla med. Man lär sig av erfarenhet. Är skon obekväm så kan man säkerligen gå in den. Om det gör ont ska ni nog fundera på att avstå.. Jag lovar att det finns tillräckligt snygga skor som är bekväma nog.

      Radera
    3. Har annars en kvinnlig bekant som bestämt hävdar att man inte kan (och inte bör) ta hänsyn till något sådant. Hon säger helt enkelt att vill man vara fin får man ta lidandet som det innebär!

      /Peter

      Radera
    4. Haha, ja hon har nog rätt. Men jag tror att kvinnor är lite tuffare än män på den punkten och dessutom bestyckade med högre smärttröskel.

      Radera
  3. Angående omdömet att detaljarbetet inte håller måttet på Loake. Har sett liknande skrivningar på andra bloggar och får känslan av att det är något som ibland tas till lite ogenomtänkt. Vad exakt är det som inte håller måttet? De skor jag sett från Loake 1880-linjen har sett mycket bra ut, noggranna sömmar etc.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,

    Gällande detaljarbetet på Loake, tillåt mig att förtydliga mig. Jag gillar Loake och tycker att de flesta modeller i 1880-serien står sig väl mot dyrare konkurrenter. Det gäller dock i regel inte Brogueskorna. Det är svårt att se om man inte ställer en crockett eller carmina bredvid en loake av motsvarande utförande. Då blir skillnaden tydlig. Det betyder dock inte att loake är dålig, bara att de andra är ännu bättre.

    SvaraRadera