fredag 7 december 2012

Skjortfeber part II


Som utlovat kommer här ett inlägg om skjortorna jag beställde från Charles Tyrwhitt.

Skjortorna kom relativt snabbt. Redan en vecka efter beställning med "standard"-leverans ankom ett trevligt välförpackat paket med fyra skjortor och ett par manschettknappar.

Helheten:
Jag beställde en "sky blue" poplinskjorta med dubbla manschetter samt två vita poplinskjortor, en med enkel och rn med dubbel manschett, samt en rutig i twill med dubbel manschett. Första intrycket av de vita skjortorna var att tyget höll ungefär samma kvalitet som presentpapper, den blå skjortan var mer ok och twillskjortan kändes riktigt bra. Efter ordentlig strykning kändes dock alla skjortorna bra.

Passformen:
Trots att jag beställde "extra slim fit" påminner passformen om tält, speciellt ärmarna är groteskt vida. Efter besök hos skräddaren fick jag dock skjortorna insydda för en billig penning vilket räddar upp känslan.

Detaljerna:
Kragen ser helt ok ut och en kul detalj är kragpinnar i mässing. Vidare har man delat ok, vilket enligt min skräddare inte är något kvalitetstecken, men CT hävdar att det gör att skjortan kan "stretcha" något när man böjer sig fram för att t ex knyta skorna. Knapparna är förstås av plast i denna prisklassen vilket ändå känns ok. I övrigt verkar skjortorna hålla måttet, det är inte ETON men å andra sidan fick jag fyra skjortor och manschettknappar för samma pris som en ETON.

Summering:
Dessa skjortor duger fint till vardags och som slitvargar på kontoret. Det är dock inget jag skulle ha på bröllop eller andra högtider utan där vill jag nog ha ett par "finskjortor" från ETOZn eller dylikt i garderoben.


Skjortgarderoben kompletterad med fyra nya skjortor från CT. Skymtar även någon ETON och en rosa Paul Smith.


Väl förpackad skjorta som, trots farhågor från någon av besökarna på bloggen, var lättstruken och inga problem att få slät.


Schyssta manschettknappar. Funderar på att komplettera med röda.


Mässingspinnar till kragen. Bra om man kommer ihåg att ta bort innan tvätt.





6 kommentarer:

  1. Det var ju synd. Jag är själv en inbiten Stenströms fantast men såg en chans att komma billigt undan nu när jag snart ska återgå till arbetsplatsen efter 9 månaders pappaledighet. För jag tolkar dig som att du inte rekommenderar en beställning om man tillvardags är van vid Eton eller som i mitt fall Stenströms!

    /Pete

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Personligen tycker jag Eton slår Stenströms på alla plan.

      Avseende CT tycker jag nog det är värt att testa men undvik de vita poplinskjortorna. Tyget är av lägre kvalitet och eftersom de bleks hårt i tillverkningsprocessen (för att bli vita) lider tyget av det (allt enligt min skräddare). De färgade poplinskjortorna samt Twillskjortorna kan du gott testa.

      Radera
    2. Tja, jag övergav Eton för en 5-6 år sedan pga en diskussion gällande deras behandling av tygerna för att dom skulle bli strykfria (vilket de enligt min åsikt ändå inte var). Lyckades aldrig få någon klarhet i hur processen gick till och vilka medel som användes och då jag aldrig fick svar på vad det är för kemikalier så valde jag att sluta köpa deras skjortor och övergick istället till Stenströms. Har aldrig ångrat det faktiskt.

      /Peter

      Radera
    3. Hej Peter,

      Det där är bra argument tycker jag. Stenströms är inte dåliga, det är bara att jag föredrar Eton pga bl a tyg och detaljer som sammantaget ger en bättre "känsla". Men det är bara mina åsikter och jag respekterar i högsta grad dina. Rent generellt försöker jag undvika strykfritt, dels pga ev kemikalier dels för att, som du också skriver, det inte fungerar. Strykfritt blir aldrig lika bra som en nystruken skjorta och då kan man lika gärna strunta i det.

      Med vänlig hälsning,
      Wooster

      Radera
    4. Ja, inget fördömande alls från min sida:)

      Men åter till ämnet. Hur skulle du då säga att skjortorna förhåller sig tygmässigt till Stenströms? samt vad kostade det dig att ta in ärmarna?

      /Peter

      Radera
    5. Hej,

      Jämfört med Stenströms är CT klart en eller två klasser under tygmässigt. Även passformen är lite sämre. Men kom ihåg att de kostar mindre än en fjärdedel.

      Jag sydde aldrig in ärmarna och de andra ändringarna fick jag gratis. Men gissningsvis ett par hundralappar per skjorta.

      Sammantaget är jag nöjd med skjortorna, speciellt till det priset. Jag anser att de klart är värda det dubbla (ca 500 spänn)

      Radera