lördag 23 mars 2013

Var är våren? Dags för grain...

Hej!

Nu är jag tillbaka. Jag ska var hemma ett halvår nu och rå om familj och hus. Därmed blir det även lättare att hitta tid att skriva.

I dessa dagar undrar jag var våren tagit vägen egentligen? Jag har funderat mycket på vilket nästa skoköp ska bli. Mina funderingar var tidigare på monkstrap i mocka, oxford i tan etc. Lädersulor för sommaren. Nu när våren vägrar komma och jag dessutom bestämt mig för att vara hemma har jag tänkt om lite.

De kriterier som nu gäller är:
1. En mångsidig sko som fungerar i alla väder
2. Ljust läder, t ex tan
3. Vibram eller Dainitesula (gruset kommer vara kvar länge och det kommer bli promenader i naturen)
4. Skon ska gärna fungera även i lite mer dressade sammanhang
5. Det faktum att jag snöat in på Grain och Tan är inte heller oväsentligt

Hur går detta ihop då undrar ni?

Jag tror att jag hittat svaret. Vid mitt senaste besök på Skoaktiebolaget hittade jag två modeller som kvalar in.

1. Grainsko från Carmina med Dainitesula. En riktigt vacker sko som är relativt smäcker trots att det är en longwing med dubbel dainite.



2. Fullbrogue derby i tan med Dainitesula. Riktigt skön och fin sko som passar otroligt bra till mörkblå kostym eller jeans.



Nedan följer några andra snygga och klassiska longwings:

Alden



Alfred Sargent



Meermin

2 kommentarer:

  1. Två själar, samma tanke - hemma med barn, många promenader på grusiga underlag, grainläder etc. Jag har lite svårare att slinka förbi Skoaktiebolaget, så jag är nyfiken på intrycken av Carminas Longwings... Inköp blir svårförhandlat dock, då ett par C&J Chepstow precis hittat hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carminas Longwings är riktigt bra och snygga. Jag äger inga Crockett (än) så jag kan inte jämföra med dem, men Carmina är defintivt en klass över Loake (dock även prismässigt).

      Chepstow står högt på min egen önskelista, riktigt snygga. Dock blir det nog en svart Chelsea med Dainite till hösten. Min erfarenhet av galoscher är inte bra (skadar ovanlädret) och jag kommer behöva en dressad vintersko.

      Men åter till frågan. Carminas longwing är mycket prisvärd i min mening. Ett bra köp och generös passform.

      Radera