fredag 15 februari 2013

Mockatvätt

Häromdagen var det dags att ge mina Mockachelsea från Italigente lite kärlek.

Jag blev inspirerad av skomakare Davidsons skovårdskanal på Youtube, så om ni tycker det är likt hans råd är det därför. Videon finner ni här.

Först tittar vi på nuvarande skick efter tung användning i slask under vintern. Mockan är full med damm, impregneringen har försvunnit från tåpartiet då att saltfläckar har uppstått. Saltet har frätt bort färgen på "randen" (det är ju egentligen ingen rand utan blake/rapid-tillverkning).

Skorna behöver tvättas noga, randen återfärgas och skon impregneras.


Först tvätt. Jag placerade skorna i badkaret och sköljde dem först med vatten. För att bryta ytspänningen och får dem ordentligt blöta gnuggade jag in vatten lätt med en nagelsborste. Därefter jobbade jag upp ett bra lödder med Saphir "Omninettoyant". Det är viktigt att jobba in detta i hela skon så att smutsen verkligen tas bort.


Efter tvätt är det dags för sköljning. Man märker att "randen" tappar färg i processen, men lugn det är bara att återfärga med skokräm.




Nästa steg är torkning. I med skoblock och låt torka i rumstemperatur (EJ vid element eller på värmegolv då det torkar ut och skadar lädret) i 24 timmar.




När skorna torkar känns mockan lite platt och stel. Det avhjälps med några lätta drag med en mockaborste med mässing. Man behöver inte jättedyra borstar, denna köpte jag billigt, troligen när jag köpte mina Timberlands, då jag även köpte impregneringen.



Sedan färgar vi in "randen" och sulkanten med skokräm. Jag använde Saphir MDO Marron Fonce.




Sista steget är impregnering. Spraya ordentligt över hela skon. Jag tar lite extra på utsatta ställen t ex i sulkanten runt om och framme på tån. Resultatet syns nedan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar