söndag 3 februari 2013

Vattenfläckar pt 2

Okej. Så här enkelt är det. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet och inte heller den perfekta skoputsen.

Så här får man bort vattenfläckar från kalvskinnskor:

1. Borsta bort smuts
2. Rengör, vid behov med lädertvål
3. Låt torka
4. Fukta en trasa med en droppe vatten i taget och gno med cirkulära rörelser tills fläckarnas kanter försvinner
5. Låt torka ocv upprepa steg 4 om kanterna återuppstår
6. Putsa som vanligt. På kängorna kör jag inte jättemycket finlir. Det blir ett generöst lager skokräm (saphir) över hela kängan, speciellt i randen. Sen kör jag två lager till på broguemönstret på tån där jag fuktar med några droppar saliv och polerar i cirklar och rundar sen av med polish (även där saphir) och samma teknik med lite saliv och polish. Total tid, ca en timme för båda skorna. Resultatet ser ni nedan, en hyfsad puts:


Om jag hade haft mer tid kunde jag varit mer grundlig och noggrann, men som småbarnsförälder kan det vara tufft ibland. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar